ý

Main content start
Book

Sujetos del latinoamericanismo

Cover - Sujetos del latinoamericanismo
2023
Author(s)
Florencia Garramuño
Romina Wainberg
Publisher
Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana

“¿Quién viene después del sujeto?”, se preguntaba Jean-Luc Nancy a fines de los años ochenta, anticipándose al debate contemporáneo. Con sus ribetes aparentemente paradójicos, la pregunta, que sigue cobrando validez, evoca una subjetividad distinta, más allá del “Sujeto” como categoría establecida. Los artículos aquí reunidos retoman este planteamiento heurístico para imaginar nuevas posibilidades estéticas, éticas y políticas en el arte y los estudios latinoamericanos.

Sus autores –distinguidas plumas tanto emergentes como establecidas– consideran obras recientes y canónicas que comparten un rasgo fundamental: indagar en la vida singular que subyace a nombre, persona, e individuo.

Con estudios de caso provenientes de México, Cuba, Colombia, Perú, Brasil y el Cono Sur, el volumen aporta una perspectiva de conjunto. Permite así conceptualizar la resistencia al sujeto abstracto universal en diversas manifestaciones culturales, desde la poesía y el cine hasta el arte conceptual, pasando por la narrativa ficcional, periodística y autobiográfica.

~

“Who comes after the subject?”, Jean-Luc Nancy wondered at the end of the 1980s, anticipating the contemporary debate. With its apparently paradoxical overtones, the question, which continues to gain validity, evokes a different subjectivity, beyond of the 'Subject' as an established category. The articles gathered here take up this heuristic approach to imagine new aesthetic, ethical and political possibilities in Latin American art and studies.

Its authors – both distinguished emerging and established writers – consider recent and canonical works that share a fundamental trait: inquiring into the singular life that underlies a name, a person, and an individual.

With case studies from Mexico, Cuba, Colombia, Peru, Brazil and the Southern Cone, this volume provides an overall perspective. Thus, it allows conceptualising the resistance to the universal abstract subject in diverse cultural manifestations, from poetry and cinema to conceptual art, passing through fictional, journalistic and autobiographical narrative.